Urusan Pencen
Posted by
KamiKreatif
Labels:
Kerajaan
Kali ini KamiKreatif ingin berkongsi lagi pengalaman, ianya berkenaan dengan urusan pencen apabila berlaku kematian kepada seseorang penjawat awam.
Urusan pencen apabila berlaku kematian seorang yg pernah bergelar penjawat awam tidaklah begitu susah. Pencen si mati tadi akan bertukar status menjadi Pencen Terbitan di mana akan dpt kpd isteri/suami/waris.
Maklumkan dengan SEGERA apabila berlaku kematian kepada JPA. Jika tidak proses tuntutan pencen si mati akan menjadi lambat.
Contoh senario jika suami yang meninggal dunia. Maka si isteri perlu menyediakan beberapa dokumen. Antaranya ialah :
- Kad Pesara si mati yang ASAL
- Sijil Kematian dari JPN yang ASAL
- Sijil Nikah yang ASAL
- IC Isteri. ASAL
- Buku Bank kepunyaan Isteri ASAL. (Tabung Haji atau ASB tidak boleh)
Dinasihatkan agar membuat SALINAN semua dokumen tersebut dan membawanya sekali ketika berurusan dengan pihak JPA.
Yang paling penting adalah Isteri kena datang sendiri ke JPA kerana JPA akan mengeluarkan borang kepada si isteri / waris tadi DAN perlu menandatangani serta cop jari di borang berkenaan. Setelah selesai semua urusan, Pihak JPA akan memberi kad pesara yang baru kepada pemohon tadi melalui pos.
Untuk mengetahui lebih lanjut lagi blh rujuk terus ke laman web JPA
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Post a Comment