feedburner

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

feedburner count

Semoga Berjaya PMR 2009

Labels:

Assalamualaikum semua,

Kelmarin bermulanya Penilaian Menengah Rendah (PMR) bagi tahun 2009 serentak di seluruh Malaysia. Teringat saya masa menduduki peperiksaan ini. Kalau masa boleh patah balik, memang saya nak menduduki peperiksaan ini. Tapi rasanya tidak boleh score kot sebab sistem dan content setiap matapelajaran tidak sama seperti dahulu. Sekarang ini soalan-soalan mereka lebih susah dari dulu (saya rasa aje).

Tetapi apa yang membuat saya terkejut adalah kejadian bakar dewan sekolah yang berlaku semalam di sebuah sekolah menengah di Johor Bahru. Menurut sumber kebakaran ini dilakukan oleh murid sekolah tersebut. Apa punca sebenar atau masalah pelajar itu sehingga sanggup membakar dewan sekolah?

Adakah kerana tidak bersedia? biasanya kalau tidak bersedia bukan alasan bagi pelajar yang nakal. Sememangnya golongan-golongan ini sampai bila-bila pun tidak akan bersedia. Adakah kerana ingin boikot peperiksaan PMR di sekolah mereka? Adakah benci pada pentadbir sekolah? Jadi sebarang spekulasi boleh di andaikan oleh masyarakat.

Memang pelajar-pelajar kita zaman yang serba canggih ini berani dan tiada rasa hormat kepada guru dan juga masyarakat setempat. Bukan tugas kita untuk mencari di mana silapnya tetapi cuba kita cari jalan penyelesaian agar golongan remaja ini mendapat meneruskan perjuangan bangsa dan agama di masa hadapan. Mereka adalah pelapis dan yang bakal mencorakkan negara kita di masa hadapan.

Cadangan saya adalah bermula dari rumah. Ibubapa mendidik anak mereka tentang Islam, tauhid, fiqh dan yang paling asas adalah sembahyang 5 waktu. Ini pengalaman saya sendiri apabila melihat anak-anak abang saya.

Abang saya mempunya 4 orang anak dan semuanya lelaki. Jarak umur pun tak jauh dan sekarang ini yang tua berumur 22 tahun. Kedua berumur 20 tahun, ketiga 17 tahun dan keempat 16 tahun. Apa yang ingin saya ceritakan adalah mereka berempat ini sangat hormat kepada ibubapa dan semua orang. Sentiasa mengikut jadual, sembahyang berjemaah yang diimamkan oleh abang saya dan jika hendak keluar akan meminta izin dari ibubapa mereka terlebih dahulu.

Saya menanyakan apa rahsianya kepada abang saya, dan jawapan dari mulut beliau adalah sentiasa menunaikan solat bersama-sama mereka dan menceritakan tentang islam. Insyallah...





2 comments:
gravatar
chekgu Bani Hassim said...
October 9, 2009 at 6:54 PM  

bende jadi baik buruk ni bahagian dan rezeki masing2...
kdg2 mak ayah tak pyh bersusah payah, tapi anak mmg baik2 semuanye...

ade jugk yg bersusahpayah nk jage, didik anak jadi pandai tapi tak jadi jugak baik...

ermm entah laaa

gravatar
KamiKreatif said...
October 12, 2009 at 4:15 PM  

tp kalau mmg awal2 lagi kite didik cara islam.. Insyallah.. bila dia dah besar nnt, kalau nak buat satu benda dia akan pikir halal dan haramnya. pahala dan dosanya

Post a Comment