feedburner

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

feedburner count

Renovation- Hari Kelima

Labels: ,

Assalamualaikum pembaca semua

Malam semalam saya telah singgah di Sunway Alam Suria Shah Alam untuk melihat perkembangan pengubahsuaian yang telah dijalankan pada hari keempat. Hari ini lebih tertumpu kepada wiring dan juga pemasangan lampu.

Memang saja nak datang malam sebab nak melihat semua lampu yang dipasang dapat berfungsi dengan elok atau tidak. Kebetulan pula malam semalam memang dah janji dengan kedai elektrik untuk mereka hantar peti sejuk.

Sampai di rumah saya terus on kan semua suis yang ada dan terang benderang dek limpahan cahaya lampu kalimantang, downlight dan lampu hiasan sepertimana yang ada dalam gambar di bawah.



Saya membuat plaster ceiling di mana lampu dipasang di dalamnya dan luaran plaster ceiling tersebut diletakkan "downlight" sepertimana yang anda lihat pada gambar di atas. Ada 2 partition plaster ceiling untuk membahagikan ruang makan dan juga ruang tamu. Untuk ruang makan lampu kalimantang yang berukuran 4 kaki dipasang secara terus tanpa ada ruang antara satu sama lain. Keseluruhan untuk ruang makan ini sahaja adalah sebanyak 10 batang lampu kalimantang yang digunakan.

Sementera itu untuk menampakkan ruang makan saya lebih kelihatan menarik saya ada memasang sekali lampu hiasan (beli di ikea) sepertimana post berkenaan lampu sebelum ini. Cuma apa yang saya kurang berpuas hati adalah kerana lampu berkenaan terlau tinggi. Masa pemasangan tersebut saya bekerja dan tidak dapat memantau. Lebih elok jika direndahkan lagi lampu tersebut agar cahaya dan lebih nampak "center" dengan meja makan betul tak?



Untuk ruang tamu pula (saya lupa nak ambik gambar ruang tamu) sebanyak 14 batang lampu kalimantang di letakkan di dalam plaster ceiling tersebut. Bermakna untuk ruang tamu dan ruang makan saya telah menggunakan 24 lampu kalimantang! Bengkok nak bayar bil elektrik tiap-tiap bulan. Tidak terfikir pun sebelum ini tentang elektrik saver cuma pikir bagaimana nak nampak rumah canik. Saya cuba hanya menghidupkan "downlight" sahaja tetapi pencahayaan agak kurang kerana bulb standard yang digunakan mempunyai 18 watt sahaja. Perlu buat penambahan downlight lagi rasanya.

Selain itu, penambahan point untuk plug juga telah dipasang. Cuma di tingkat atas rumah sahaja yang belum dibuat point dan pemasangan lampu. Hopefully boleh siap semuanya sebelum 20 hb ini.







2 comments:
gravatar
Anonymous said...
October 13, 2009 at 12:52 PM  

cunnyer lampu tue... fda nak satu leh...

tumpang lalu... hehehe

gravatar
KamiKreatif said...
October 13, 2009 at 3:14 PM  

boleh.. byk kat ikea... pi je sana

Post a Comment