feedburner

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

feedburner count

Pembelajaran Kreatif PJK

Labels:


Salam semua,

Di masa ini dalam mendidik kanak-kanak amat berbeza berbanding sebelum ini. Kepandaian dan kecekapan mereka yang tinggi mungkin di sebabkan faktor luar yang banyak menyumbang ke aspek ini. Contoh ramai kanak-kanak sekarang suka menonton televisyen terutama kartun.

Cuba tanya kepada mereka berkenaan cerita wonderpet? spongebob? cat and dog, dan lain-lain. Pasti mereka akan teruja dan sungguh excited bila p&p melibatkan watak-watak cerita ini. Riuh-rendah kelas dibuatnya.



Saya bukan hendak cerita panjang berkenaan dengan IQ atau skill setiap kanak-kanak tetapi ingin berkongsi dengan anda semua tentang pembelajaran kreatif agar suasana Pembelajaran dan Pengajaran menjadi lebih menarik.

Untuk mata pelajaran PJK, pendidik yang mengajar murid tahap 1 harus mempunyai tahap kreativiti yang tinggi ini kerana pada tahap ini, murid tidak didedahkan dengan sebarang bentuk permainan seperti bola sepak atau bola jaring. Tetapi mereka lebih banyak tentang keseimbangan, ketahanan dan permainan kecil.



Bagi permulaan "warm-up" cara sedemikan boleh digunakan selain dari lari setempat atau pun lompat bintang. Ini menimbulkan rasa ingin tahu murid terhadap aktiviti yang ingin dijalankan.

Murid akan berasa dalam suasana yang berlainan dan pendidik harus memastikan agar regangan yang dibuat oleh mereka betul kerana murid tahap 1 sentiasa memerlukan tunjuk ajar dan fokus. Jangan biarkan mereka bermain tanpa kawalan.








0 comments:

Post a Comment