feedburner

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

feedburner count

Keracunan Makanan

Labels:

Salam semua,

Jam 4 pagi badan saya kesejukan yang teramat sangat dan badan terasa lain macam. Lalu saya tutup aircond bilik tetapi masih lagi menggigil. Masuk ke tandas dan terus muntah yang tuhan sahaja tahu betapa banyaknya sisa makanan yang keluar.

Pada malam tersebut saya dinner bersama keluarga di Nyonya Kitchen. Pelbagai jenis lauk saya makan antaranya sotong tepung, udang tepung, ikan siakap 3 rasa, sayur asparagus dan ayam goreng pandan. Memang sedap masakan di restoran tersebut.

Balik ke rumah saya minum pula air sirap bandung (yang letak ais krim soda). Selang 1 jam saya pergi main futsal di Alam Sentral. Jadi bukan disebabkan makanan di restoran tersebut tetapi mungkin air bandung dan juga futsal. Maklumlah, lama tak berfutsal dan makanan di dalam perut belum lagi dihadamkan sepenuhnya. So terima lah akibatnya.

Bukan setakat muntah-muntah tetapi cirit birit. Memang start dari pukul 4 pagi sampai ke subuh saya tak boleh tidur asyik cirit-birit sahaja. Badan pulak menggigil kesejukan walaupun sudah diselimut dengan toto!.

Lepas sahaja subuh isteri saya membawa saya pergi ke klinik. Saya duduk di sebelah dah jadi macam zombie. Hendak bangun pun tak larat. Doktor mengesahkan saya keracunan makanan dan bukannya yang biasa-biasa tetapi yang luar biasa! Ini kerana saya dah makan bakteria tersebut.

Doktor kata biasanya bila seseorang itu terkena keracunan makanan maka akan berlaku cirit-birit dan muntah-muntah dan selepas itu akan sembuh. Tetapi kes saya saya terus demam yang teruk. Apa lagi, doktor terus bagi satu injection kat saya. Mula-mula doktor nak suntik kat bontot tapi saya suruh dia suntik kat lengan aje.

Bakteria tu namanya salmonella dan doktor bagi ubat dhamotil serta ubat angin dan ubat tahan muntah. Ingatkan pagi tu bla makan ubat dah ok, tapi tak baik jugak hinggalah ke malam. Hari ini baru rasa ok sikit.

Itu semua ujian kecil dari Allah supaya kita sentiasa mengingat kepadaNYA. LADAP Sabtu hari tu tak dapat pergi. Mesti ramai yang kata saya ponteng atau mencari alasan kerana malam Jumaat saya sempat pulak main futsal. Hmm... Yang penting memang dah sakit. Nak buat macamana betul tak?





0 comments:

Post a Comment