feedburner

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

feedburner count

UPSR 2009 ~ Semoga Berjaya!

Labels:


Salam semua pembaca KamiKreatif

Bermula dari semalam peperiksaan UPSR bagi tahun 2009 telah dijalankan serentak di seluruh negeri. Dimulakan dengan matapelajaran Bahasa Malaysia Pemahaman dan Penulisan dan diikuti Matematik kertas 2.

Pada hari ini (hari ke-2) hanya Matematik kertas 1 sahaja untuk calon-calon yang tidak mengambil kertas Bahasa Cina dan Tamil.

Keesokan (hari ke-3) pula kertas yang agak "berat" harus ditempuhi oleh semua calon iaitu Bahasa Inggeris dan Sains dan selepas itu ujian aplitud iaitu satu bentuk ujian pemilihan untuk murid-murid diterima masuk ke sekolah asrama semasa naik ke sekolah menengah nanti. Lebih kurang macam IQ test soalan dia.


Ok jika anda lihat jadual peperiksaan UPSR tahun 2009 ini agak tidak seimbang kerana pada hari pertama calon-calon harus menempuh 3 kertas peperiksaan yang "heavy" iaitu BM Objektif, BM Karangan dan jugak Matematik Subjektif!

Manakala di hari kedua hanya Matematik objektf sahaja dan rata-rata calon tidak mengambil kertas bahasa tamil dan bahasa cina. Apa salahnya jika hari kedua tersebut diadakan Matematik Kertas 2 selepas habis Matematik kertas 1. Betul tak?

Tahap Sistem peperiksaan sekarang ini semakin tinggi berbanding dengan dahulu. Matematik masa zaman saya tahun 1 dahulu rasanya hanya mengenal nombor. Tetapi sekarang ini murid-murid perlu belajar bab wang, masa, tolak. Hmm... berat jugak tu kan?







3 comments:
gravatar
chekgu Bani Hassim said...
September 12, 2009 at 7:27 AM  

jadi pengkritik pendidikan pulak skg yea...?
huhu

di mana dslr ko lim, lame tak nmpk...

gravatar
KamiKreatif said...
September 12, 2009 at 8:28 PM  

biasa la. ada malas nak bawak. tak tau nak shoot aper daa.. pakai hp senang :)

gravatar
Wan said...
September 12, 2009 at 10:22 PM  

jgn hangat2 tahi ayam je la bang.. hehe...

Post a Comment