feedburner

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

feedburner count

Pengubahsuaian Bermula

Labels:

Assalamualaikum semua,

Hari ini renovation rumah baru saya di Sunway Alam Suria Shah Alam akhirnya bermula. Semalam kontraktor (kawan lama) ada hubungi saya untuk memulakan kerja pengubahsuaian pada hari ini jam 9 pagi. Tetapi saya tiba di sana jam 10 pagi. Terlambat bangun pula hari ini. Hantar anak pun dah dekat kul 10. Nasib baik makcik yang jaga tu tak marah.

Apabila saya sampai di sana, mereka sudah mengukur apa yang patut. Cuma masalahnya kunci untuk box elektrik (TNB) ada pada saya. Jadi kontraktor tersebut tidak boleh on kan mesin gergaji untuk memotong kayu.

Kontraktor sedang membuat ukuran kitchen cabinet

5 orang pekerja kesemuanya dan 4 darinya adalah warga seberang. Saya tanya pada kawan saya kenapa dia tidak ambil pekerja kita je, dia jawab dulu dah ambil tapi pemalas dan tak nak dengar arahan. Hmm.. memang orang kita ni tak boleh kerja yang berat-berat kot.?

Pekerja mula memasang tapak

Ok jadi 2 orang memulakan pemasangan kitchen cabinet di mana mereka mengukur jarak untuk hob dan juga untuk tempat letak peti sejuk. Selepas itu mereka mula membuat tapak agar nanti kayu kitchen cabinet tersebut tidak berada di atas lantai.Sebab takut bila lantai basah ada kesan pada kayu.Kitchen Cabinet ini menggunakan kayu jenis nyatoh. Apa yang diberitahu kayu nyatoh ini memang kuat dan tahan berbanding jenis membrane press atau melamine. setiap pintu kabinet pula akan diletakkan liminate. Tak tau nak pilih warna apa untuk laminate ini. cadag-cadang warna merah macam dalam post sebelum ini.

Untuk membuat top (meja/alas) isk tak tau apa istilah yang orang panggil mereka menggunakan tile berukuran 2 kaki. Tile warna hitam dan kalau anda pernah pergi makan di kedai mamak syed especially ss19 Subang Jaya, meja dan tempat buat air yang digunakan sama dengan top ini. Saya akan menguploadkan gambar bila sudah siap kelak.

mengukur jarak plaster ceiling

Lagi 3 orang membuat plaster ceilig di ruang tamu (living hall) dan juga ruang makan (dining hall). Untuk pengetahuan semua, dining hall dan living hall adalah ruang yang sama. Memang pemaju dah design macam tu. Sebab itu saya membuat plaster ceiling untuk membahagikan 2 bahagian tersebut. Saya akan uploadkan juga gambar bila sudah siap nanti.

Bila tengok jam dah dekat pukul 12 tengahari, saya pun tinggalkan diorang dan tak tau la apa progress seterusnya. Harap-harap saya berpuas hati dengan pengubahsuaian yang telah saya persetujui bersama isteri dan kontraktor tersebut. Jadi nantikan post saya yang seterusnya.

Terima kasih kerana sudi meluangkan masa membaca blog saya ini.





0 comments:

Post a Comment