feedburner

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

feedburner count

Terawih Semakin Berkurangan

Labels:

Assalamualaikum semua,

Kelmarin Nuzul Quran dan kita sudah menghampiri 10 malam terakhir. Tetapi apa yang menyedihkan saya ialah makin hendak meninggalkan bulan ramadhan ini makin berkurangan jemaah di masjid. Masa malam pertama punyalah ramai sampai penuh saf dan jalan kat depan masjid jadi jam disebabkan keinginan untuk sembahyang terawih.



Bila dah pertengahan semakin kurang jemaahnya. Sedih rasanya bila melihat keadaan sedemikian. Adakah ini sudah menjadi trend masyarakat kita? trend atau tradisi yang harus dibuang jauh-jauh! Maklumla orang melayu ini memang kaya dengan adat dan resam tapi jangan bulan ramadhan dan solat terawih pun dijadikan sebagai satu adat atau tabiat! Cepat pancit atau mungkin tidak tahan dengan imam yang baca ayat terlalu panjang?


Dulu masa awal Ramadhan kosong kedai mamak sebab ramai yang menunaikan solat terawih. Tapi bila dah pertengahan ini masjid atau surau pulak yang kosong manakala kedai mamak pula yang ramai dan kebanyakannya yang beragama islam walhal masa pekena teh tarik tu kedengaran suara imam membaca ayat-ayat Quran.

Adakah kita ini sudah banyak amal jariah? adakah kita ini memang akan ditempatkan di syurga kelak? adakah kita ini tidak akan mati? adakah kita ingin berjaya di dunia sahaja?

Memang kadangkala kita kepenatan kerana kerja+puasa yang telah kita tempuhi di siang hari. Sibuk mencari pakaian dan hiasan untuk menyambut hari raya. Tetapi adakah kita terfikir atau terdetik dihati kita :

"Adakah aku akan bertemu lagi Ramadhan iaitu bulan penuh dengan keampunan di tahun hadapan? Adakah aku masih bernyawa lagi? Apa akan terjadi jika Ramadhan tahun ini aku biarkan berlalu seperti tahun-tahun yang lalu dan tidak akan berjumpanya lagi di tahun hadapan?" Alangkah ruginya aku menjadi seorang islam yang berbangsa melayu. SubhanaAllah...

Adakah surau atau masjid di kawasan anda pun begitu? Saya yakin memang jawapan anda sama dengan saya.





0 comments:

Post a Comment