feedburner

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

feedburner count

Fasa Pemilihan Kontraktor

Labels:

Salam Pembaca KamiKreatif,

31 Ogos 2009 hari Kemerdekaan negara kita yang ke-52. Ramai yang bercuti tetapi saya dan juga isteri bertungkus-lumus membersihkan dan memikirkan rekaan bentuk hiasan dalaman untuk rumah baru di Sunway Alam Suria, Shah Alam. Penat mengalahkan kerja rasmi kami.

Saya telah memanggil kontraktor (kawan lama) untuk membuat plaster ceilling, kitchen cabinet, wall units, point plug, grill dan awning. Bukan apa, sebenarnya setiap kali saya pergi ke rumah baru tu mesti ada kontraktor yang datang untuk menanyakan samada nak buat renovation atau tidak. Mereka siap buat ukuran dan bagi berbagai-bagai cadangan. Tentang kitchen cabinet pula ada yang mintak RM6k, RM7k dan ada yang mintak RM10k. Bila tanya material semua jawab gerenti boleh tahan lama punya. Bila tanya lagi material apa nak guna, ada yang boleh cakap "kalau i cerita dgn u pun u bukan tau itu bagus ke tidak" Ada ke boleh cakap macam tu?




Itu baru berkenaan dengan kitchen cabinet. Bila tanya tentang wall unit untuk ruang tamu dan juga family hall kat tingkat atas, jawapan mereka pula "Itu punya wall unit banyak mahal. Rugi u buat, baik u beli saja yang sudah siap." Patut ke jawapan tu?




Memang betul, tapi yang ready made kebanyakannya tidak sesuai dari segi ukuran dan bentuk yang kita inginkan. Kalau dah memang kita berminat, duit bukan menjadi satu masalah walaupun budget sikit, pandai-pandailah nanti nak kurangkan apa yang patut.

Mungkin mereka lihat saya masih muda lagi, mungkin tidak berduit jadi senang-senang mereka nak tipu. Walaupun saya tak pandai tentang material, tetapi saya ada juga buat sedikit "research" tentang selok-belok material apa yang bagus dan juga konsep yang ingin diketengahkan. Sepatutnya mereka lebih bersikap profesional dan sedia menerima pandangan tuan rumah.

Pernahkah anda mengalami kerenah kontraktor yang sedemikan? Post saya yang akan datang masih lagi berkenaan dengan persiapan untuk masuk ke rumah baru.





0 comments:

Post a Comment