feedburner

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

feedburner count

Elitisme

Labels:

Assalamualaikum semua,

Saya ada terbaca di dalam akhbar hari ini berkenaan dengan Elitisme di kalangan pelajar.

Apa yang anda faham dengan maksud Elitisme ini? elitisme atau "elitism" dalam bahasa Inggerisnya merujuk kepada kelompok budaya yang hebat dari segi gaya hidup, kewangan, tempat tinggal, sosialogi atau dalam bahasa mudahnya budaya dan tingkahlaku golongan Elit! (boleh rujuk di wikipedia)

Akhbar berkenaan menyatakan bahawa budaya elit memberi tekanan kepada pelajar dan sekolah. Memang saya setuju dengan tajuk di atas tetapi saya kurang setuju dengan isi yang diceritakan oleh wartawan. Isi yang disampaikan tidak bertepatan dengan tajuk kerana menceritakan tentang sistem peperiksaan dan bukannya faktor etilisme yang sebenarnya.

Pada mulanya saya menganggap isu atau faktor persekitaran sekolah di mana majoriti penduduknya tergolong dalam golongan elit memberi tekanan kepada piak sekolah atau murid itu sendiri, tetapi isinya lebih membincangkan tentang penilaian seseorang murid atau pelajar berasaskan peperiksaan yang perlu diubah agar murid dapat berfikir lebih kreatif dan kritis lagi. Bermakna aspek pedagogi perlu di ubah.

Atau sebenarnya wartawan ini ingin menceritakan tentang perbezaan antara sekolah harian biasa dengan sekolah kluster sebagai contoh budaya elitisme? Saya minta maaf, ini hanya sebagai pendapat dan siapalah saya untuk menegur penulis wartawan yang sememangnya pandai berkarang berbanding dengan saya yang baru hendak mengenal dunia kreatif ini? Frasa dan kosa kata yang digunakan masih banyak yang salah. Maklumlah dakwat belum kering lagi.

boleh klik di sini untuk melihat akhbar berkenaan





0 comments:

Post a Comment