feedburner

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

feedburner count

Cuci Rumah Sunway Alam Suria

Labels:

Salam semua,

Semalam saya telah pergi ke Mydin Seksyen 18 Shah Alam. Ini kali pertama saya masuk ke Mydin tersebut. Tak ramai orang macam Mydin yang biasa saya pergi (Selayang). Jadi senang kerja saya untuk mencari barang yang saya perlukan.

Sumber Gambar : http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=434034&page=3

Sebelum pergi saya memang telah membuat senarai barang yang perlu saya beli untuk membasuh rumah baru di Sunway Alam Suria. Tapi list dalam otak je sebab tak banyak barang yang nak dibeli. Apa yang saya perlukan hanya lah mop, besen mop (tak tau apa namanya), penyapu bulu keras, getah paip 30m, klip getah paip dan juga concentrated floor clean.

Jadi di sini saya letakkan senarai harga bagi setiap barang.
  • Mop : RM15+
  • Besen Mop : RM11.90
  • Penyapu bulu keras : RM 9
  • Getah Paip 30m : RM29.90
  • Kiwi concentrated floor clean : RM 8.50
Jadi saya beli semua barang tersebut di Mydin kecuali Mop kerana di kedai hardware depan Mydin beri saya harga RM 10 sekali dengan batangnya dan klip getah percuma. Jadi kat sini saya dapat jimat RM 5 lebih kurang. Boleh la beli air dan sedikit kuih untuk berbuka puasa. Kreatif bukan?

Tapi saya tak tau la kalau pasaraya yang lain lebih murah. Sebab saya malas nak survey. :) Post yang seterusnya saya nak menceritakan bagaimana saya basuk rumah sorang-sorang walaupun semua orang tahu membuatnya dan sebenarnya tidak perlu diceritakan pun.





Akhirnya! @ Sunway Alam Suria

Labels:

Ini dia rumah baru ku!

Assalamualikum semua,

Ketika sedang bersiar-siar membawa anak pergi mencari baju raya, tiba-tiba telefon berbunyi. Panggilan dari Sunway mengatakan bahawa saya sudah boleh mengambil kunci rumah dan perlu membayar RM945 untuk deposit api, air, maintenance fee, dan macam-macam lagi.

Tak sabar lagi nak masuk rumah baru, lalu keesokan harinya saya terus pergi ke pejabat Sunway (belakang Sunway Lagoon) untuk membayar sejumlah wang tadi dan terus membuat appointment untuk melihat+ambil kunci rumah tersebut.

Jadi pada Isnin yang lepas, saya melihat setiap inci struktur pembinaan rumah saya manalah tahu jika ada sebarang kerosakan baik dari segi sistem air dan juga elektrik. Sebab Sunway ada bagi warranty selama 18 bulan. Keputusannya saya amat berpuas hati dengan "finishing" yang telah dibuat oleh Sunway.

Jadi sekarang perkara pertama yang saya perlu buat adalah membersihkan dan polish dahulu lantai rumah. Jadi ada sesiapa yang menyediakan perkhidmatan cuci dan polish lantai rumah tak? sila hubungi saya.

p/s: Saya suka modern concept (ringkas tapi menarik)





Senang Ke Nak Buat Duit Dgn Internet?

Labels:


Assalamualaikum Semua,

Post kali ini lebih menjurus kepada perniagaan Internet. Saya memang tidak tahu bagaimana hendak memulakan perniagaan internet. Ada juga beli buku dari otai internet iaitu Irfan Khairi. Tetapi kandungannya terlalu ringkas. Bagi saya, perniagaan internet memerlukan kemahiran yang tersendiri.

Sekarang ini saya banyak buka forum-forum yang membincangkan tentang bagaimana hendak membuat duit di internet. Newbie seperti saya memang kena banyak lagi belajar selok-belok perniagaan jenis ini. WangCyber adalah forum yang menjadi rujukan saya. Jika ada lagi forum seperti itu sila beritahu saya.

Ya, memang saya dapati ramai otai di WC tu. Yang berjaya mendapat 5 angka setiap bulan pun ada. Maknanya Internet memang boleh buat duit. Tetapi apabila semakin banyak bacaan tentang perniagaan internet, saya jadi kusut kerana terlampau banyak sangat program-program buat duit yang ada seperti affiliate program, adsense, ppc, ebay dan banyak lagi.

Jadi saya ingin lakukan tindakan yang KREATIF sebagai newbie yang mana satu perniagaan internet yang patut saya ceburi terlebih dahulu?. Walau dapat RM1 pun tidak mengapa. Yang penting betul ke perniagaan internet ini boleh dapat duit?





Kisah Otak-Otak

Assalamualaikum semua,

Kini Ramadhan sudah kembali, bulan yang penuh rahmat dan keampunan. Oleh yang demikian saya ingin mengucapkan selamat berpuasa kepada anda semua! Jadikan bulan Ramadhan kali ini lebih baik dari yang lepas.

Hari ini 3 Ramadhan, saya nak berkongsi sedikit tentang bazar ramadhan. Saya telah berkunjung ke bazar Ramadhan Taman Greenwood semalam dan keadaan lalu lintas amat mengecewakan. Bayangkan saya sangkut hampir 30 minit untuk masuk ke Taman tersebut.

Berbalik kepada bazar tadi, saya telah membeli otak-otak di salah sebuah gerai. Memang banyak gila otak-otak diletakkan di atas meja gerai itu. Yang peliknya tiada alat untuk membakar otak-otak tersebut. Apa yang pasti peniaga tersebut telah membakarnya awal-awal lagi. Jadi terdetik dihati saya mengatakan bahawa pasti tidak masak atau sudah basi otak-otak ini. Berdasarkan pengalaman saya hampir setahun berniaga otak-otak :p

Untuk membuktikanya saya membeli dalam 10 batang. Sampai waktu berbuka, saya membuka dan cuba memakanya. Memang BENAR sangkaan saya!! Semuanya tidak boleh di makan kerana masam!. Apa lagi, saya terus memulangkan kembali otak-otak tersebut dan kebetulan ada juga pembeli yang terkena datang dengan niat sama seperti saya. Yang bestnya, tuan punya gerai buat macam tiada apa-apa yang berlaku. Bukannya nak minta maaf atau apa ke? mengenangkan baru 2 hari berpuasa, jadi saya hanya bersabar dan mungkin bukan rezeki saya hari itu.

Nasihat : kepada peniaga bazar ramadhan yang bukannya peniaga "tegar" atau erti kata lain tiada pengalaman berniaga (1st time) cuba masak masakkan anda sesedap yang boleh. Pasti orang akan datang membeli lagi pada keesokan hari. Adakah anda pun pernah terkena?



Lukisan 3D

Labels:




Salam,

Paparan kali ini pasti akan membuat anda berasa kagum. Masa mula-mula KK=(singkatan bagi KamiKreatif) dapat emel ini, KamiKreatif mati-mati ingat "real", tapi bila baca balik ayat yang ditulis rupa-rupa ianya adalah mainan mata.

Mesti anda tertanya apa sebenarnya yang KKreatif nak ceritakan? Sebenarnya adalah lukisan 3D yang kini sangat terkenal di benua eropah. Bukan calang-calang orang boleh melukis seperti itu sehinggakan dapat memperdayakan orang ramai hasil dari kreativiti mereka.


Kalau anda semua tidak percaya anda boleh lihat sendiri contoh-contoh lukisan 3D yg mereka lukis tanpa menggunakan kertas tetapi pada rumah, jalan dan pelbagai lagi objek sedia ada.

Cuba kita lihat pada semua gambar disebelah di mana kita telah diperdayakan dengan kononnya terdapat kolam dan juga lubang di situ. Tetapi hakikatnya ianya adalah jalan raya yang RATA!!!

Begitu hebat hasil seni yang mereka cipta. Untuk membuat lukisan 3D seperti ini mesti mempunyai kos dan tujuannya. Jadi persoalan yang timbul dari KamiKreatif ialah Mengapa mereka sanggup berbuat demikian? Untuk menunjukkan bakat semata-mata? atau itu strategi perniagaan mereka? Mungkin...

KamiKreatif percaya bahawa rakyat Malaysia tidak kurang hebbatnya. Contoh yang kita selalu lihat adalah teknik air brush. Pelbagai lukisan dan corak samada 2D atau 3D telah dihasilkan oleh mereka yang kreatif. Tetapi KamiKreatif teringin sangat jika ada rakyat kita yang mampu membuat lukisan 3D seperti mereka di sebelah. Adakah anda pun begitu?



Urusan Akaun ASB Si Mati

Labels:


Salam,

Nak share macamne nak berurusan dgn ASB jikalau si mati mempunyai akaun di dalamnya. First waris kena bawak buku ASB si mati ke PNB. Kalau akaun si mati lebih dari RM5000 maka pewaris kena ambik surat kuasa dahulu di Amanah Raya. Tetapi jika akaun si mati kurang dari RM5000 maka prosudernye lebih mudah.

Diokumen yg perlu di bawa oleh pewaris ke PNB jika akauan si mati bawah RM5000 adalah :




  • Buku asal ASB si mati.


  • 2 Salinan Sijil Mati (bwk sekali yg ori kalau boleh)


  • 2 Salinan Surat Beranak yang menuntut (PNB nak tengok pertalian dgn si mati)


  • 2 Salinan Kad Pengenalan yang menuntut


  • Bawa sekali akaun ASB penuntut atau sesiapa waris yg ada akaun ASB. (untuk dipindahkan amaun yg adala dalam akaun si mati ke akaun penuntut.
Setelah itu PNB akan bagi 2 borang di mana salah satunya hendaklah di matikan setem dan ditandangani oleh Pesuruhjaya Sumpah.

Setelah semuanya selesai, nombor anda akan dipanggil dan serahkan segala dokumen tadi. Kemudian anda akan diberikan RM200 on the spot iaitu duit khariat kematian yang sememangnya ada untuk pemegang akaun ASB. KamiKreatif terkejut bila kaunter beri RM200 on the spot tu dan bila KamiKreatif tanye "ni duit ape?" So kaunter tadi explain pasal khairat kematian.

Jadi duit akaun si mati tu akan dipindahkan ke akaun baru (yg menuntut) dalam masa sebulan. Mudah bukan jika kita tahu bagaimana cara nak berurusan dgn PNB. Jadi rajin-rajinlah menjenguk blog kamikreatif nie ye. wasalam.







Cetak T-Shirt Sendiri

Labels:



Salam semua,

Sambil KamiKreatif jalan2 di google dan yahoo tetiba KamiKreatif ternampak satu iklan yang menarik. "Belajar Cetak T-Shirt". So apa lagi, KamiKreatif terus klik iklan tersebut. Bunyinya pun dah Kreatif kan?

Betul ke boleh cetak sendiri? kalau betullah boleh, dah jimat kos. Tak perlu lagi nak tempah2 kat kedai printing. Pastu camne pulak bisnes printing nanti bila dah semua org pandai cetak sendiri jerk? Itu lah persoalan yang keluar dari otak KamiKreatif.

So selepas KamiKreatif membaca "Belajar Cetak T-Shirt" so ini adalah review yg boleh KamiKreatif kategorikan sebagai salah satu benda yang sangat kreatif. Terima Kasih kepada saudara Idham kerana berkongsi pengalaman yang ada pada beliau.

  • Akan diajar hingga berjaya
  • Tak pandai melukis pun takper sebab ade tips dan juga design
  • Yang seronok kalau dpt letak gambar family kat tshirt tersebut. pastu pakai masa family day atau hari jadi ker
  • Selain tshirt, cetak topi, mugs juga diajar.
  • Yang bestnya, kalau tak puas hati dalam masa 30 hari boleh bagi tau kat sdr Idham sendiri.
Jadi KamiKreatif rasa baik anda semua lihat sendiri laman web "Belajar Mencetak T-shirt" ini. Sekarang ni kan ekonomi gawat, jadi kalau ada yg homemade nie atleast dpt jimatkan kos harian. Mana tau tetiba datang minat dan boleh menjana pendapatan sampingan. Yang penting kita dapat tambahkan ILMU pengetahuan kita. Sempoi!



Sampul Duit Raya

Labels:


Salam, Selamat Hari Raya!!

Itulah Ungkapan yang akan disebut2 oleh setiap insan tidak lama lagi. Walaupun masih ada tempoh sebulan lebih lagi tetapi bahangnya sudah terasa.

Kali ni nak cerita pasal samput duit raya. Taukan? kalau dlm erti kata lain Ang Pow!. Apa ada dgn sampul? budak2 hanya nak isi dlm sampul jer!... hehe. Semalam KamiKreatif saja jalan2 pergi ke rumah Uncle Zack di Cheras. Sambil2 minum Uncle Zack mengeluarkan contoh sampul duit yang menarik! Sangat menarik dan mmg KamiKreatif tak pernah jumpa pun sebelum ni. Size sampul mengikut duit RM50.

KamiKreatif tanya kat Uncle Zack taknak ke jual sampul2 duit raya ini? rupa2nya dah ramai yg tempah dan penghantaran melalui pos laju. Setiap 100 keping sampul Uncle Zack mengenakan bayaran sebanyak RM50 itu termasuk sekali caj penghantaran.

Jadi KamiKreatif pun bercadang nak suruh Uncle Zack buatkan untuk KamiKreatif sekali dan lepas nie sampul duit raya KamiKreatif akan berbeza dgn org lain. Kalau budak2 tu nak buang sampul pun akan terpikir dua tiga kali.

Yang menjadikannya menarik adalah designnya. Masjid, org bersalaman, bunga api, bersalaman tu semua design old skool. Kalau yang berminat nak tau lebih lanjut bolehla emel kepada KamiKreatif.


Rupa2nya Uncle Zack aku ni kreatif orangnya!. Design sampul duit raya tu mmg kreatif dan dan KamiKreatif tak terfikir pun tentang konsep dan cara seperti itu. Sekian.