feedburner

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

feedburner count

Urusan Harta Pusaka

Labels:

Salam semua,

Lihat pada tajuk mesti anda semua terfikir "ape kene mengena dengan kreatif?" Sebenarnya tajuk ini memang terkeluar sikit la dgn nama KamiKreatif. Tapi urusan harta pusaka ini agak kompleks dan sebenarnya unik kerana ramai dikalangan kita yang tidak tahu apa yang perlu dilakukan apabila berlaku kematian, lebih-lebih lagi hal ehwal pengurusan harta si mati.

KamiKreatif harap dengan sedikit pengalaman berkenaan urusan harta pusaka yang pernah KamiKreatif sendiri alami dapat dikongsi bersama. Bukan apa, at least anda dapat jugak la sedikit ilmu dari tak tau nak buat ape2 nanti. Betul tak?

Begini, kita ambik senario ayah yang meninggal. Bila sahaja berlaku kematian, anak akan pergi ke JPN untuk pendaftaran kematian dan Sijil Kematian akan dikeluarkan serta-merta. Bawa sekali ic ayah, borang dan permit menguburkan yang dikeluarkan oleh ketua balai polis berhampiran ke JPN.

Selepas itu, cuba tanya adik-beradik atau saudara-mara berkenaan harta yang ditinggalkan. contohnya rumah, tanah, kenderaan atau akaun2 bank yang ada.

Jika arwah tadi TIDAK menukar lagi nama rumah@tanah atau aset2 lain maka salah seorang wakil dari anak arwah boleh pergi ke Pejabat Tanah Daerah (Bahagian Urusan Pesaka Kecil) untuk menguruskan harta tadi termasuk kenderaan2 dan akaun2 di dalam bank.

Tetapi jika arwah terlebih dahulu TELAH menukarkan nama rumah kepada nama ibu contohnya, maka harta-harta seperti kenderaan atau akaun2 bank YANG BELUM DITUKAR NAMA bukan lagi Urusan Pesaka Kecil yang menguruskannya. Anak arwah hendaklah merujuk kepada Amanah Raya Berhad.

Semoga dgn informasi ini dapat mempercepatkan lagi proses pengurusan harta pesaka. Taklah nanti jadi mcm bola. "kejap kata sana, kejap kata sini". Jadi, KamiKreatif akan sambung lagi berkenaan dgn ARB. (kalau ada kesilapan sila perbetulkan)





0 comments:

Post a Comment